- Doświadczony i szanowany, w kraju i w środowisku międzynarodowym, C-level menadżer,
- Strategiczny umysł, ekspert w tworzeniu i w efektywnym wdrażaniu zwycięskich strategii handlowych (cenowych, sprzedażowych, klienckich oraz marketingowych) – potwierdzone pozytywnymi wynikami wdrożonych transformacji handlowych w Polsce i zagranicą,
- Rozumiejący i posiadający realne doświadczenia z zakresu Transformacji Cyfrowej, AI, Big Data, ML, BI – wykorzystujący praktycznie siłę tych zjawisk w codziennym zarządzaniu i budowaniu przewag konkurencyjnych,
- Prawdziwy wyznawca filozofii “Klient w centrum uwagi” – (Customer Centric),
- Jeden z głównych architektów historycznych zmian w PKP Intercity – wdrożenie Pendolino w PL,
- Współtwórca i odpowiedzialny za przygotowanie do wdrożenia obecnie realizowanej strategii LOT,
- Doświadczony w zarządzaniu prywatnymi firmami działającymi w ultra konkurencyjnym środowisku, jak również w skomplikowanych i silnie regulowanych sektorach publicznych,
- C – level Project Manager z imponującą liczbą pozytywnie zrealizowanych międzynarodowych, wielowymiarowych i międzyorganizacyjnych projektów – wartych ponad 6 mld PLN,
- Lider przekształcający “ludzi korporacji” w zmotywowane zespoły osiągające ambitne cele.
- Wyznaje dewizę „nie ma rzeczy niemożliwych” oraz „always look on the bright side of life” i nigdy nie rezygnuje z realizacji marzeń.
Jest absolwentem Szkoły Głównej Handlowej – kierunek Zarządzanie i Marketing, specjalizacja Zarządzanie Strategiczne oraz doktorantem skupionym wokół zagadnień szeroko rozumianej ko-operacji oraz ko-operencji w układach sieciowych.
KARIERA ZAWODOWA
Swoją karierę zawodową zaczynał jako szeregowy analityk w dziale strategii handlowej PLL LOT S.A. w 1999 roku. Zbiegło się to z bardzo intensywnymi warsztatami przewoźnika z British Airways zmierzającymi do realizacji strategicznej inwestycji i przyszłego połączenia wszystkich funkcjonalnych struktur obu podmiotów.
Okres ten odegrał w karierze Marcina kluczową rolę, ambitny student został rzucony w sam środek realnych prac prowadzonych przez doświadczonych brytyjskich ekspertów nad operacyjną strategią pełnego funkcjonalnego połączenia dwóch linii lotniczych we wszystkich obszarach poczynając od strategii handlowej, sprzedażowej, marketingowej, produktowej, cenowej, poprzez operacyjną na finansowej kończąc.
Kolejnym istotnym okresem w kształtowaniu osobowości biznesowej młodego menadżera były lata 2000 – 2003 roku kiedy objął funkcję Kontrolera Biznesowego obszaru handlowego PLL LOT S.A., które przechodziły wówczas proces integracji ze szwajcarską linią lotniczą Swissair.
Marcin w tym okresie był między innymi współodpowiedzialny za przygotowanie wraz z Chief Financial Controller Swissair Group strategicznej analizy oceny kompleksowego połączenia struktur handlowych obu podmiotów we wszystkich krajach świata.
Kolejna praktyczna i bezcenna lekcja zachodniego podejścia do biznesu w skali globalnej udzielona w trakcie partnerskiego podejścia przy realizacji projektu. Jako Kontroler wdrożył też z powodzeniem model kontrolingowy i budżetowy obszaru handlowego oraz wspomagał swoimi biznesowymi analizami wszystkie zachodzące w obszarze projekty transformacyjne.
Na tym etapie Marcin rozpoczął już prace, nie tylko z kluczowymi osobami z różnych obszarów w organizacji rozrzuconej po całym świecie, ale także raportował do Szefa obszaru handlowego oraz Zarządu Spółki.
Zaszczepione wówczas anglosaskie oraz zachodnio – europejskie mechanizmy w podejściu do biznesu, naturalnie z pewnymi modyfikacjami, stanowią do dziś dla Marcina fundament patrzenia na rozwój świata i biznesu.
W kolejnych latach, kariera Marcin nabrała istotnej dynamiki:
- W latach 2003 – 2004 objął pierwszą funkcję menadżerską szefa finansów Cargo w PLL LOT S.A. aby przeprowadzić restrukturyzację systemu rozliczeń, przekształcić dział Cargo w Profit Center oraz przygotować do wydzielenia w oddzielną Spółkę.
-
W latach 2004 – 2007 objął jako jeden z najmłodszych Dyrektorów w historii Spółki stanowisko Dyrektora Generalnego PLL LOT S.A. w Hiszpanii i Portugali wraz z odpowiedzialnością za wszelkie działania i wyniki firmy na Półwyspie Iberyjskim.
W tym okresie doprowadził do wzrostu przychodów o 22%, praktycznie podwojenie udziałów w rynku przy ograniczeniu kosztów działalności o 27%. Kluczowa była też odbudowa i poszerzenie relacji z kluczowymi klientami oraz partnerami.
- 2007-2008 to czas przygotowania strategii rozwoju PLL LOT S.A. – nomen omen, nie odbiegającej w swoich fundamentach od obecnie realizowanej strategii przewoźnika przyjętej w grudniu 2015 roku.
- W latach 2008-2010 stworzył i wdrożył strategię handlową (produktową, sprzedażową, marketingową oraz cenową) Qatar Executive – firmy córki Qatar Airways obsługującej najbardziej wymagający i dochodowy segment klientów lotniczych na całym świecie. Plan i realizacja rozbudowy globalnych struktur sprzedaży i polityki cenowej doprowadził do pozytywnych wyników już w trzecim miesiącu działalności.
-
Pomiędzy styczniem 2011, a lipcem 2012 Marcin przeprowadził transformacje w polskim oddziale niemieckiej firmy logistycznej Fiege.
- W roku 2012 Marcin i jego coraz bardziej zaprawiony w bojach zespół stanął przed historycznym wyzwaniem – przeprowadzenia transformacji polskiej flagowej firmy kolejowej PKP Intercity w europejskiego przewoźnika, spełniającego najwyższe standardy światowe.
W tym krótkim okresie 2012 – 2015 dzięki ciężkiej, spójnej pracy oraz niestandardowemu podejściu i gigantycznemu zaangażowaniu grupy ambitnych ludzi w PKP Intercity zmieniło się praktycznie wszystko – tabor, produkt, obsługa pokładowa, technologia, satysfakcja klientów, oferta rozkładowa, współpraca pomiędzy przewoźnikami, sieć sprzedaży – w tym rozwój kanałów elektronicznych nie tylko dla B2C ale także dla B2B - struktura ruchu, uporządkowanie marek dedykowanych poszczególnym segmentom rynku, wizualizacja kas i przedstawicieli handlowych, system rezerwacji miejsc, wprowadzenie jednego biletu, zarządzanie kolejkami na dworcach oraz cała polityka cenowa. Zarówno skala jak i tempo tych zmian oraz końcowy sukces tego złożonego i wielowymiarowego projektu, zwieńczone wprowadzeniem na polskie tory Pendolino, było niespotykane w branży kolejowej w skali europejskiej. Do tego stopnia, że zrealizowany projekt transformacji strategii cenowej zyskał wyróżnienie na europejskich forach branżowych.
-
Okres 2015 – 2016 to powrót do PLL LOT S.A. i współpraca przy realizacji niezrealizowanego celu z okresu 2007 – 2008. Głównym osiągnięciem było doprowadzenie do zatwierdzenia strategii rozwoju Spółki oraz doprowadzenie do rozpoczęcia jej realnego wdrażania w styczniu 2016 roku.
- Od roku 2016 Marcin wraz z zespołem realizował liczne projekty strategiczne dla firm z różnych branż – poczynając od klasycznych organizacji procesowych, przez podmioty użyteczności publicznej, prywatne firmy sektora SME do organizacji zajmujących się nowoczesnymi technologiami.
Prywatnie wielki fan porucznika Columbo, pływania, kite surfingu, żeglarstwa, narciarstwa oraz piłki nożnej. Perkusista amator zafascynowany psychologią społeczną, nowymi technologiami i ich wykorzystaniem do zmian losów ludzi, świata i biznesu. Ratownik wodny, który każdą wolną chwilę spędza w gronie najbliższych nad morzem.